ARBETSDAG NR 6 2016-03-19

By Christian Wollert|20 mars, 2016|

Hurra, äntligen fungerar pannan. Förra arbetsdagens insatser verkar har gjort susen. Nu kunde P-O starta pannan redan på fredag kväll så när vi kom så var det redan varmt inombords. Gladde säkert maskingänget som nu fick det lite varmare om fingrarna när man pillrade med filter, bultar och annat i maskin. Den trasiga brytpinnen i kopplingen mellan BB GT 5 och generatorn kunde tvingas ut med hjälp av Magnus specialtillverkade redskap och Kurres envishet.

Efter att en ny brytpinne satts in kunde GT 5.an startas och driva runt generatorn så att vi kunde få egen kraft. Dock fungerade inte den automatiska frekvensregleringen så man fick frekvensreglera manuellt. Fungerar men är väldigt känsligt så det är endast i undantag man kan förlita sig på denna. K2 tog med sig del av den automatiska regleringen för att kontrollera och åtgärda till nästa arbetsdag då förhoppningsvis det skall fungera. På SB GT 5 jobbade Thomas och Lars med byte av oljefilter. Trots att de smutsiga filtrerna bytes mot fräscha så ville inte turbinen starta. En ventil kan vara problemet och ett byte får bli ytterligare en åtgärd nästa gång.

Det andra stora arbetet denna dag var att lyfta iland de fyra aktra torpedtuberna. Syftet med denna åtgärd är att dels kunna arbeta med tuberna iland under tak och dels att komma åt och rostbehandla delar av huvuddäcket. Som stöd fick vi hjälp av Nordanö med att lyfta tuberna från fartyget till torpedvagnen på kajen. Arbetet ledes av hövding Henrik och stöddes av indianerna K2, Per, Kurre, Arne, Ole, P-O R, Christian m fl.

Efter att tuben placerats på vagnen drogs denna med jämna stånk och stön utefter halva Gålöbasen till Intensivens norra infart där basens hjullastare mötte upp och lyfte av tuben så den kunde placeras på förberedda platser. Efter att ha gjort fyra sådana vändor beviljades deltagarna befrielse från fortsatt fysisk träning.

I rymdcontainern fortsatte P-O det lite riskfyllda arbete med att ta ut de sista delarna av parabolens motorupphängning och samtidigt flytta ut den Maril-utrustning som skall monteras upp i Intensiven för allmänt beskådande. Vädret denna dag var som tidigare; ingen snö, ingen is, runt nollan och molnigt. Vinden var tack och lov väldigt laber vilket var tacksamt då tublyft är känsligt för vindbyar. De 16 ur besättningen som var där kan vara nöjda med sin insats och eftersom dagarna nu är längre (vårdagjämning imorgon) kunde man åka hem innan det blev mörkt.

Share this Post: