Startsidan Loggboken Spica besökte Nynäshamn

Spica besökte Nynäshamn

Helgen v 34 var det så dags igen för Veteranflottiljens årliga besök i Nynäshamn (andra året = tradition). I år representerat av Spica och under lördagen dessutom av T 26 och T 56 som gjorde ett kortare stopp där under eftermiddagen.

 

Spica kastade loss fredag em från Gålö med 5 passagerare och 14 man i besättningen. Under resan ner genomfördes en del maskinprov som utmynnade i att de bägge yttre nu drar relativt lika på såväl framåt 3 som back 3 även om en viss tidsfördröjning på babords kunde observeras. Som ManO är väl det bra att ha något att skylla på. Därefter gick vi med drygt 26 knop på två maskiner (varm och fuktigt luft) sydvart i loggbanan på Mysingen. Fortfarande en del problem med Spicas logg där våra tekniker får fortsätta att klia sig i huvudet och med ritningar och andra tekniska beskrivningar försöka hitta felkällorna. I samband med inlöpandet till Nynäshamn så verkade det som om det skulle bli dimmigt (innan förtöjning). Nu hann vi tryggt komma i hamn och kunde förtöja vid fiskehamnen. Efter återställning så fick besättningen permission, förutom självpåtagna poster, och rusade iland som ystra kalvar på grönbete.

 

Under lördagen i ett fantastiskt sommarväder genomfördes allmän visning av fartyget i samband med Nynäshamns skärgårdsdag avbruten av en kundkörning efter lunch. Eftersom Spica tilldelats en hamnplats som hamnkapten Rickard Andersson behövde utnyttja för Blidösund under ca en och halv timme kom vi överens om att turistbyrån köper en tur med Spica under motsvarande tid. Så efter ett tillfälligt stopp i besöksanstormningen och en snabb lunch klargjordes det för gång. Vid tog ombord 26 gäster som anmält sig till turistbyrån och kastade loss med en besättning på 12 man vid halv två tiden precis samtidigt som Blidösund gled in på vår plats. Innan dess hade T 56 och T 26 anlänt och förtöjt lite längre ut på vår pir. Som alltid ett uppskattat och publikfriande event.

Efter att ha girat ut från Nynäshamn så mötte vi lite sjö som hade byggts upp i den sydost-vind som legat på under dagen. Våra passagerare försökte trycka sig i lä av pjäs och nedgångskapp för att komma undan sjöstänket samtidigt som de utstötte små skrik av lycka. Den lätt överbrytande sjön var också till nytta för oss för nu fick vi chans att prova våra främre vindrutetorkare som Kurre (Lindgren) fixat. Strax innan vi skulle gira upp nordvart på Mysingen så mötte vi ett pärlband av segelbåtar på sydlig kurs. De ingick i en kappsegling som anordnades i samband med skärgårdsdagen. Nu gällde det att hitta en tillräcklig stor lucka för att komma igenom. Till slut så gick det bra även om en eller annan seglare tyckte att vårt svall förstörde hela seglingen.

Vi fortsatte norrut på Mysingen och gick in och ankrade syd Älvsnabben. Passagerarna bjöds på en historisk beskrivning av Älvsnabben området samt smörgåsar och dricka. Efter en lagom paus så lättade vi och gick tillbaka samma väg och förtöjde Nynäshamn drygt två timmar efter att vi lämnat hamnen. Samtliga passagerare var mycket tillfreds med utflykten och hamnkapten tyckte att detta var ett koncept att bygga vidare på till nästa år. Efter en något förlängd förnyad allmän visning så återställdes fartyget och en nöjd besättning samlades för att inspektera fartygsapoteket innan det var dags för permission igen.

 

Söndagsmorgonen bjöd på ett riktigt höstväder, regn och blåst. Fjärran var gårdagens skimrande högsommarupplevelse. Eftersom det inte var någon verksamhet från kommunens sida under söndagen så hade det beslutats att Spica skulle kasta loss under förmiddagen. Så skedde också. Efter att våra passagerare embarkerat så lämnade vi ett blåsigt men uppsprickande Nynäshamn för att återvända till Gålö. Även under denna färd så gick vi i loggbanan på Mysingen. Under färden var vi 13 i besättningen och 8 passagerare.

Efter en lyckad förtöjning i stark medvind så kunde vi titta tillbaka på en mycket positiv helg som ger mersmak för att fortsätta traditionen att besöka vår fadderhamn Nynäshamn. Enda smolket i bägaren var att en tätningsplugg på brandpumpen lossnat och orsakat lite vatteninträngning. Med Murphys hjälp så var det naturligtvis den plugg som satt bakom allt annat. Nu hjälpte inte detta utan Blommorna (P-O och Arne) fixade detta under måndagen.

 

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

first
  
last
 
 
start
stop
Sök på sajten
Bilder från Galleriet
Loggboken
  • Arbetsdag nr 17 2016-12-10:
Kommande aktiviteter

No current events.