Kundkörning i vackert höstväder

Efter några regniga höstruskdagar så log vädergudarna åter mot oss igen på lördagen 8 oktober. Besättningen (16 st), denna gång något utökad med elevbefattningar, samlades under förmiddagen för att förbereda dagens kundkörning. Vädret var som sagt på rätt sida igen. En svag nordlig vind gjorde att det var nästan helt lungt på havet och till och med solen värmde upp fartyg och besättning.

 

Efter lunch så embarkerade gästerna (19 st) och efter en kort presentation av Spica samt en säkerhetsgenomgång så kastade vi loss kl 1240. Färden gick med högsta fart (samtliga framåt 11 o 3) över Mysingens norra del mot Ornö. Förutsättningarna för en resa av denna karaktär var utmärkta. Förutom Spica så var det endast några tappra seglare ute men i övrigt inget som störde vår resa. 

Efter att ha passerat Björkö girade vi sydvart och passerade ut genom Järnholmssund, en lång babordsgir och in genom Långbäling. Fortfarande fattades det tre bojar i sundet vilket gjorde det lite spännande att passera mellan de dolda sanbankarna. Med Vitsgarn tavlor som styrmärke fortsatte resan tillbaka över Mysingen där tre mindre motorbåtar försökte köra ikapp. Efter en stund hade vi lämnat dessa bakom oss och girade nu upp och passerade Äggskären i full fart. Förtöjt Gålö nästan precis efter en timmes resa.

 

Gästerna bjöds därefter på kaffe och fralla och dagens erfarenheter diskuterades. Som vanligt var gästerna mycket nöjda med vad de upplevt. En mycket nöjd besättningen samlades efter återställning för debriefing och för att äta upp resten av frallorna. Kunde konstatera att än en gång hade denna och vårt stolta fartyg gjort en insats för spridning av svensk kulturhistoria.