Startsidan Loggboken Ombasering till Stockholm

Ombasering till Stockholm

Lördagen 25/5 2013 var det dags för en litet längre sjöresa med T121 Spica från Gålö till Stockholm. Gålö mötte besökarna med strålande sol och en nordostlig vind som faktiskt ryckte litet i förtöjningarna.  

Besättningen på 15 man klargjorde fartyget för gång. I maskin innefattade detta även att tvätta huvudturbinernas kompressorer. Vi hade en litet spännande inledning på dagen. I samband med klargöring i maskin fick vi inte igång maskinrumsfläktarna. Som tur var för oss vår teleexpert Kjell Lundin, som egentligen skulle njuta av resan som passagerare, med ombord. Kjell satte igång med felsökning med hjälp av de under ett antal år framtagna reviderade elschemana. Felet var svårt att finna men efter någon timme lokaliserades felet till ett av de otaliga kraftskåpen ombord.

20 passagerare anlände till Gålö med buss kl. 1021 och möttes vid grinden. Därefter tog Lennart hand om gästerna och visade dem runt på Gålö i den f.d. torpedbåtsbasen. Sedan följde utdelning av livvästar och säkerhetsgenomgång med passagerna som blev 20 till antalet. Uppstart beordrades av ytterturbinerna cirka kl. 1200.

Babords turbin gick fint i gång men styrbords vägrade envist att starta. Däcksstationerna fick ledigt medan felsökning startade i maskin. Denna drog ut på tiden varför gästerna serverades lunch under tiden. Cirka kl. 1245 fick chiefen Gunnar och motorman Z igång styrbords turbin. Stationer för losskastning beordrades. Kl. 1250 kastade vi loss från kajen och med visst besvär med flöjlingen på babords turbin backade Spica äntligen ut från kajen. Sen fungerade maskineriet och övrig teknik utan problem under hela resan till Stockholm.

Efter passage av Dalarö och sedan fyren Piltholms Knall passerats kl. 1345 gick vi med hög fart upp till Stafsnäs. Där togs farten ned till 12 knop, en fart som behölls resten av resan. Med den farten gör Spica inte några svall som kan skada båtar eller bryggor längs stränderna. Resan fortsatte genom Vindö Strömmar. Kl. 1450 passerades Kalvö fyr i huvudleden in mot Stockholm. KL 1510 passerade Spica in i Lindalssundet. Snart närmar vi oss Stockholms hamn.

Efter Blockhusuddens fyr beordrades stationer för förtöjning och kl. 1650 låg Spica väl förtöjd nedanför Vasamuseet mitt emot isbrytaren St. Erik.

När våra passagerare gick i land fick vi i besättningen många vänliga ord om en härlig dag och en lyckad resa med T121 Spica. Besättningen önskar våra passagerare hjärtligt välkomna åter!

 

Vid loggboken
Sten Hecker
/FC

 

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

first
  
last
 
 
start
stop
Sök på sajten
Bilder från Galleriet
Loggboken
  • Arbetsdag nr 17 2016-12-10:
Kommande aktiviteter

No current events.