Startsidan Loggboken
loggboks_topp

Vinter och kallt

Kyla och snålblåst stoppade inte åtta Vänner från att ställa upp på årets första arbetsdag. Attacken mot den gamla pannan fortsatte, det ser ut att bli en långdragen kamp men nu börjar vi se slutet.

”Elektronikerna” kämpar vidare i SLC. En ny Vän, kunnig på ARTE 62, tog sig an artillerieldledningen. Enligt en första försiktig bedömning ser det hoppfullt ut att få fart på spanings- och eradar Sedan återstår att få snurr på kalkylatordelen.


Raketpjäsen är på väg att snyggas till efter misstaget att måla den med fel färg.


Som tidigare är det arbetsdagar lördagar udda veckor även i år.

 

Vinterdvala

T121 Spica har, som den rutinerade örlogsman hon är, klarat vintern med bara sporadiska besök av sina Vänner. Kyla och snö har inte besvärat henne nämnvärt. Ett smärre problem med belysningen ombord är fixat.
Boka in 11/2 för årsmöte i föreningen Spicas Vänner.
Nästa planerade arbetsdag är 17/1, ställ upp!!
 

Årets sista ordinarie arbetsdag

Lördagen 6/12 samlades vi för en sista insats innan julledigheten.
Värmepannan gäckar oss fortfarande, de som påstår att torpedbåtar inte byggts av pansar vet inte vad de talar om! Vänföreningens styrelse samlades för att förbereda inför ett första ordinarie årsmöte. Kallelse kommer med post.


Alla besökare på www.t121spica.se önskas En God Jul och Ett Gott Nytt År.

 

Stora insatser i maskin

Att demontera och lyfta ut en uttjänt värmepanna är inget som görs på en kaffekvart! Under arbetsdagen gick vi loss på resterna av pannan med skärbrännare men ännu återstår en hel del arbete innan det är tomt i skrymslet SB för i MR.
En ny medlem, Göran Fried, återvände till Spica efter 34 års frånvaro och gjorde stora insatser i förrådscontainern.
 

Trots kyla och nordlig kuling...

...samlades ett stort gäng för att bädda för Spicas vintersömn. Färskvattenledningarna tömdes, namnskyltar monterades ner och kölar länsades. Sjunkbomber ställdes i förråd. Arbetet med våra blivande förråds- och verkstadscontainrar fortsatte.
Nästa arbetsdag är 8/11.
 

Sextioplussare i blåkrage

Lördagen 29 september hade T121 Spica nöjet att välkomna några värnpliktiga och en befälselev ur besättningen 1968/69 till en återträff ombord. Dagen började med inmönstring varefter vi vandrade runt på basen för att göra halt i Båsamässen där bastun var påeldad. Då kropparna hade fått sin beskärda del av vätska (vatten på utsidan och öl på insidan) klädde sig de numera mogna meniga i den så bekanta blåkragade skjortan för att ta plats i manskapsmässen ombord för middag. Kockarna för dagen brassade Biff Rydberg och "gubbarna" lät sig väl smaka. Kvällen fortskred precis som förväntat. Bilder från 68/69 visades, mycket "minns du" och mängder av glada skratt fyllde fartyget. Ett och annat glas med ädlare innehåll än kronans blandsaft tömdes i torra strupar.

Då vi skildes under söndagen uttalades ett unisont "detta måste vi göra om" (Vänta bara inte ytterligare 40 år. Red. anm.) och varför inta passa på att göra en resa Gålö - Stockholm i slutet av maj 2013.

alt

Inmönstrade igen efter drygt 40 år

alt

Notera att vinet är orört! Biff Rydberg kräva andra drycker!

 

 

Arbetsdagen 27/9

I ruskväder som inte tillät arbeten på däck ägnade sig två tappra åt att sanera styrmaskinrummet, något som ännu inte har avslutats.
Andra som inte ville smutsa ned sig inventerade behov av komplettering av uppbörden.

Särskilt vill vi uppmärksamma SignO 001 Claes Lundberg som startade redan 0630 för att hinna köra till Gålö och grindöppning 0900.

 

Dagen i Paradiset blev välbesökt

Gålöbasen gästades av ca. 300 torpedbåtsfrälsta och många av dessa besökte ”flottiljledaren” Spica. Vi som guidade hade fullt sjå med härligt vetgiriga gäster i alla åldrar.


P-O med dotter och Arne såg till att servera kaffe med bröd till de som varit till sjöss med de små ”cabrioleterna” (T26 & 46) och blivit ordentligt genomblåsta. Spicas maskinfolk lät oss höra hur ett riktigt tb-maskineri skall låta genom att bjuda på örongodis från BB GT5. Även näsorna fick sitt, vilken härlig doft!

 

Ärtmiddagen gav mersmak

Fredagen 12 september samlades ett glatt gäng för att avnjuta ärter och punsch ombord i Spicas mässar. Ett mått på hur lyckad tillställningen var är väl att ryktet förtäljer att Spica-gastarna kom på puten först vid två-brisen på natten.

Våra skötsamma grabbar orkade, trots det sena sänggåendet, upp till en närande frukost och följande arbetsdag. GT5:an visade sig åter igen på sitt bästa humör och startade snällt. Navigeringsradar PN610 driftsattes och radarbilder över Djupviken kunde ses på PPI:er både i SLC och på bryggan.

Ni har väl alla bokat lördagen 20/9 för "En Dag i Paradiset" på Gålöbasen. Grindarna är öppna 0900-1100 och övningarna är slut vid 1500-tiden. För mera info se www.mtbveteraner.org

 

Målning, putsning, lite efterbörd från provkörningen av BB GT5 mm …

… var huvudpunkterna när vi samlades 30/9 för att sköta om Spica inför det planerade Stockholmsbesöket.

Dagen började med att Sten Hecker berättade lite runt stiftelsens och vänföreningens bildande, verksamhet och all den energi som lagts ned av frivilliga krafter för att nå dit vi är i dag.

Ett gäng, som nog inte visste hur trångt det är i styrmaskinrummet, gick med liv och lust in för att rikta och försöka stänga avgasluckan till BB GT5. Öppningsmekanismen stukades när vi inför provkörningen av GT5:an tvingades öppna luckan med okonventionella metoder. Luckan med sin öppningsmekanism kommer dock att kräva ytterligare arbete.

Lysraketpjäsen målades och nu fattas bara återmonteringen av raketskenorna.
P-O ålade sig smidigt ner i förrådsgången för att hämta upp reservdelar till belysningen inombords och såg sedan till att vi har ljust i hytter, gångar och mässar.
Uppsnyggning i maskinrum och maskincentral fortsatte och kommer att behöva fortsätta kommande arbetsdagar.
För att fartyget riktigt skall komma till sin rätt är nu också paradbelysningen fixad och avprovad.
Eldledningsmaskinisten Kjell avancerar i sina ansträngningar att få fart på gyron och radarapparater i SlC.

Mycket arbete återstår dock och alla är välkomna att hjälpa till. Arbetsdagar är som tidigare lördagar udda veckor.

 
Fler artiklar...
first
  
last
 
 
start
stop
Sök på sajten
Bilder från Galleriet
Loggboken
  • Arbetsdag nr 17 2016-12-10:
Kommande aktiviteter

No current events.